Att organisera i ett kök kan vara överväldigande. Kanske har ni ett helt nytt kök och börjar på ruta ett. Eller så har ni kanske ett skåp i köket sedan 20 år tillbaka som ”attackerar” er varje gång ni öppnar det. Oavsett vilket så har ni här några tips och bilder som gör det lite enklare för er att organisera.
Kom ihåg att det är helt okej att ha tomma skåp/lådor när man organisera i ett kök, allt behöver inte fyllas. Det är även helt okej att byta plats på pinaler, om funktionen inte uppfylls. Glöm inte bort att rensa lite då och då. Skapa ett hem till prylarna är viktigt, eftersom de gånger det blir stökigt beror det på att prylar inte har något specifikt hem. Då trycks dem ned i lådor eller samlas i högar på arbetsytor vilket skapar oreda. Oavsett hur ni organiserar finns inget rätt eller fel, det viktiga är bara att det fungerar för er familj. Läs gärna ”Vilken organiseringskaraktär är du?” för ännu mer tips.
Med dessa fyra steg blir det något enklare organisera i ett kök:
- Utvärdera och gör en plan, se nedan
- Välj smart förvaring till ditt skåp/låda, se nedan
- Tänk pussel/Tetris, se nedan
- Inte hugget i sten, se nedan
Utvärdera er familjs krav och gör upp en plan innan ni ska organisera i ett kök
Vad är viktigast för er familj? Vad är era krav i ert kök eller för ett specifikt skåp? Hur många är ni i familjen att ta hänsyn till? Vilka åldrar har ni att förhåller er till? Vad använder ni dagligen? Vad kan ni vara utan?
Gyllene regel som gäller för att organisera på de flesta ställen i en bostad
Gyllene regel: skapa ett hem till dina pinalerna och rensa när det är fullproppat. Alltså hitta designerade platser till de pinaler som er familj behöver och använder. Om saker inte används eller inte får plats på sin specifika position. Då är det dags att gå igenom, utvärdera, rensa, källsortera och skänka. Till exempel: gamla kryddor som gick ut för tre år sedan, rensa. Eller papperskassar som inte får plats på sin till tänkta plats, rensa. Eller om matförvaringsburkar inte får plats på sin till tänkta plats, rensa. Vad ska man med en sockervaddsmaskin till som aldrig används och bara tar upp utrymme i köksskåp, rensa.
För egen del hade vi två huvudkrav. Alla i familjen skulle kunna nå allt och att de olika köksredskapen skulle finnas nära de olika arbetsplatserna
Praktiska tips för organisera i ett kök:
- Bastänk: det som används mycket, förvara det lättillgängligt. Och det som används mer sällan t.ex. julporslin förvara det högre upp och i skåp längre bort från arbetsplatser.
- Förvara även tyngre saker längre ner och lättare saker högre upp. Förvara platta samt mindre föremål i smålådor. Samt förvara otympligare och större saker i större lådor och skåp.
- Porslin man använder ofta samt diskar regelbundet bör förvaras nära diskmaskinen. Det blir enklare att tömma diskmaskinen då.
- Alla i familjen bör kunna nå, undantag vassa föremål
- När man lagar mat är det praktiskt om redskap är nära arbetsplatsen. T.ex. nära spishällen dvs: stekspadar, slevar, kastruller, stekpannor, skafferi, skärbrädor, knivar, oljor, kryddor och dylikt
- Allt som har med kaffe/te att göra är smart om det är nära kaffekokaren så som: kaffe, kaffefilter, te, honung, termosar, kaffekoppar m.m.
- Praktiskt om alla tillbehör till ugnen är nära ugnen alltså, ugnsformar, plåtar och dylikt
- Finporslin och allt som har med matlagning/kök att göra behöver finnas i köket. Därför då blir det enkelt att använda porslin och redskap dagligen. Inte så praktiskt om det ligga i lådor på vinden eller i en byrå i ett helt annat rum.
Barn
Vi har barn i åldrarna 10 och 13 år så de når det nedersta planet i överskåpen. Så därför har de sitt porslin där. Har man mindre barn 2-9 år rekommenderar jag en av de nedersta lådorna. För då kan de själva nå och på så sätt hjälpa till med dukning. Genom att själva hämta sin egna plastmugg och tallrik även om de är t.ex. tre år.
Smart förvaring
Det finns mängder av smarta förvaringsmöjligheter i form av plastbackar och snurrbrickor m.m. Jag hade en snurrbricka liggandes (använt den 2 gånger på typ tio år) och fick äntligen daglig användning för den. Plastlådor och backar har jag köp till mycket överkomligt pris på dollarstore. På förvaringslådorna i överskåpen har vi satt möbeltassar på lådorna för att de inte ska bli repor på hyllplanen. När man väljer förvaringsföremål är det viktigt att tänka till så att man maximerar förvarings möjligheterna. Inte har för mycket luft ovanför eller runt objekten för då går man miste om utrymme. I runda eller trekantiga ställen använd runda lagringsföremål. I kvadratiska och rektangulära utrymmen använd kvadratiska och rektangulära förvaringsobjekt.
Utvärdera
När du utvärderat, gjort upp en plan och valt förvaringsalternativ, tänk då PUSSEL. Nöj er inte på första försöket. Vill man ha ut så mycket som möjligt av sina köksskåp och lådor så vrid och vänd objekten tills ni maximerat en ytan.
Investera
Jag investerade i en Dymo etikettskrivare när vi var klara med vår köksrenovering. Den har gjort så att alla i familjen kan läsa på lådor. Och vet vad det innehåller utan att behöva fråga. Jag älskar den och har praktiskt tagit skrivit etiketter till det mesta i vår bostad. Rekommenderar den till er som vill göra det där lilla extra i organisering.
Det är inte hugget i sten
Vad man än bestämmer sig för och utför så går det alltid att göra om. 6 månader efter att vi organiserade köket. Hade vi vissa skåp/lådor som inte uppfyllde våra krav så då gjorde vi om på just dessa specifika ställen.
Vi hade inte en bra plats för plastpåsar och papperskassar. De hamnade i annat rum där städskåpet är och det blev total översvämning. Vem behöver egentligen 792 papperskassar och lika många plastpåsar, inte vi i alla fall. Det har vi nu gjort om. En plastback blev lösningen i en av de nedre lådorna i köket. Om det inte får plats i denna är det dags att källsortera en del av kassarna. Vi behövde inte heller ha pipmuggar och småbarns porslin lättillgängligt. Det hamnade nu istället i skåpet ovanför frysen. I en egen plastback som är enkel att ta ner när vi får besök av mindre barn. Så därför blev det en lättillgänglig plats ledig, där vi nu har papperskassarna och plastpåsarna.
Detta var organisera i ett kök. Se även organisera i en skjutdörrsgarderob. Lycka till!
Pingback: Coronavirus COVID-19 - Familjen Persson
Pingback: Statistik för bloggen 2020 - Familjen Persson Statistik för bloggen 2020
Pingback: Organisera en skjutdörrsgarderob - Familjen Persson
Pingback: Statistik för bloggen 2021 - Familjen Persson Statistik för bloggen 2021