Har du koll på dina familjefoton och andra viktiga dokument?
Vad händer till exempel om din mobiltelefon går sönder och alla bilder du tagit på familj och vänner plötsligt är borta för alltid? Dra det ett steg längre, vad händer om din bostad brinner ner? Har du tänkt på att lagra era familjefoton och viktiga dokument på fler ställen än på datorn, i telefonen eller kanske i bästa fall på en extern hårddisk som står i källaren?
Jag har hjälpt flertalet personer rädda sina bilder och dokument från korrupta hårddiskar med hjälp olika återställningsprogram, trasiga telefoner där minneskorten fortfarande var intakta och fungerade.
Det finns mängder av ”backuplösningar”, program som tar backup på exempelvis din dator. Ofta är dessa både krångliga och kostsamma. Dessutom gäller dom ju bara en dator.
Jag förespråkar en helhetslösning från Microsoft som heter Onedrive.
Onedrive fungerar på PC, Mac, Android och iOS. Med hjälp av Onedrive lagras all data i det berömda ”molnet”. Enkelt förklarat på datorer (servrar) runt om i världen.
I den här guiden går jag igenom vad som behövs för att komma igång med onedrive och använda det effektivt.
Låt oss komma igång.
Guide: Onedrive, en säkerhet för hela familjen
Följande behöver du för att kunna följa guiden:
- En dator med Windows 10 (Onedrive fungerar på alla supporterade windowsversioner, i skrivande stund Windows 7 och uppåt men guiden gäller Windows 10)
- En e-postadress (Har du inte redan en e-postadress kan du enkelt registrera en på outlook.com)
- En internetanslutning
En dator med Windows 10
På din dator, starta den webbläsare du föredrar. Jag väljer Google Chrome.
Surfa in på: https://onedrive.live.com/about/sv-se/ och klicka på ”Registrera dig gratis”.
Klicka på ”Skapa ett Microsoft-konto”. Vill man beställa extra utrymme eller kanske skaffa Office365 så kan man göra det vid ett senare tillfälle. I den här guiden nöjer vi oss dock med ett gratiskonto där 5 GB lagring ingår.
Fyll i din e-postadress och ett önskat lösenord till ditt blivande Microsoft-konto.
Det är nu dags att verifiera din e-postadress. Du ska nu ha mottagit ett e-postmeddelande från Microsoft där dom ber dig verifiera. Visar mitt mail nedan. Klicka på ”Verifiera [din e-postadress]” Ex: ”Verifiera onedriveuser01@pmail.se”
Du bör nu komma till en sida som förklarar att du är verifierad och du bör också direkt vara inloggad. Det ser du genom att din e-postadress är synlig längst upp till höger i bild. Klicka på OK.Du kommer nu in i din Onedrive direkt i webbläsaren men Windows 10 har även Onedrive inbyggt för att göra det enklare att arbeta med dina dokument och bilder.
Eftersom den här guiden gäller Windows 10 så finns den senaste Onedrive-programvaran redan på din dator. Om du vill aktivera Onedrive på fler enheter så som iOS, Mac, Android så gå till https://onedrive.live.com/about/sv-se/download/ för mer information.
Vi ska nu aktivera Onedrive i Windows 10. (OBS! Om du redan loggar in med ett Microsoft-konto i Windows så är Onedrive redan aktiverat och du kan gå vidare till nästa steg)
Stäng ner din webbläsare (Internet Explorer, Google Chrome, m.fl genom att klicka på krysset längst upp till höger)
Klicka på ikonen längst till vänster i bild (molnen) nere vid klockan.
Ange din e-postadress som du precis registrerat för Onedrive och klicka på ”Logga in”.
Ange ditt lösenord och klicka på ”Logga in”
Du ska nu få upp ”Det här är din onedrive-mapp. Din mapp placeras som standard på C:\Users\din_användare\Onedrive. I den här guiden låter vi den vara standard. Klicka på ”Nästa”.
Du får nu upp vilka mappar som kan synkroniseras till och från Onedrive. Låt samtliga vara ibockade och klicka på ”Nästa”.
Grattis! Du har nu konfigurerat Ondrive i Windows 10. Klicka på ”Öppna min onedrive-mapp”.
Nu behöver du även veta hur du arbetar på din dator på bästa sätt för att säkra all din data.
Onedrive synkroniserar (kopierar) alla filer du lägger i din onedrive-mapp. Det är alltså viktigt att du vet vad som kopieras och inte.
Om mappen/filen har en grön symbol på sig betyder det att den är synkroniserad (kopierad). Då finns den alltså både lokalt på din dator och även i molnet om något skulle hända din dator.
Vi stänger nu Onedrive-fönstret för att lokalisera det på nytt så du hittar det när du startar din dator. Det gör du genom att klicka på krysset längst upp till höger i bild.
För att hitta Onedrive-mappen igen. Klicka på den gula mappikonen längst ner till vänster på don dator eller tryck på Windowsknappen + E så öppnas det som kallas utforskaren.
Klicka därefter på Onedrive-ikonen i mappstrukturen till vänster.
Dubbelklicka på Dokument-mappen.
Nu skapar vi en enkel textfil för att visa funktionen av Onedrive.
Högerklicka i den stora vita ytan och välj Nytt -> Textdokument.
Skriv Test som namn på dokumentet.
Så, allt som du vill ska vara åtkomligt och säkert lagrat på internet om något oförutsett skulle ske ska du placera i din Onedrive. Antingen i mappen Bilder eller Dokument.
För att se din fil du skapat i webbläsaren skriver du in https://onedrive.live.com i adressfältet.
Om det behövs, logga in med din e-postadress och lösenord.
Du ser nu din textfil som du skapat på din dator. Jag har även markerat hur mycket du nyttjat av dom 5 GB som ingår utan kostnad.
För att säkra dina bilder och viktiga dokument så placerar du dom helt enkelt under Dokument eller Bilder i Din Onedrive-katalog.
Hoppas guiden varit till hjälp och att du nu kommit igång med Onedrive. Har du några frågor så skriv dom gärna i en kommentar.